Duo-Interview

Trainees 2019 – 2021

Een dubbel interview tussen een trainee en een medewerker van een gemeente of andere overheidsorganisatie.

Zo leren we elkaar beter kennen.


Q&A op de communicatie-afdeling bij gemeente Rijssen-Holten

Manon Koopman (nieuw trainee) interviewde Karlijn Schabbink (oud trainee), die genomineerd is voor de Twentse Jonge Ambtenaar van het jaar.

Karlijn, gefeliciteerd! Sinds januari heb je het traineeship bij Regio Twente ingeruild voor de functie ‘strategisch communicatieadviseur’ bij gemeente Rijssen-Holten.
In je eerste jaar bij de gemeente heb je een communicatiecampagne opgezet voor jongeren in de gemeente. Deze campagne heeft het geschopt tot –inmiddels- meerdere landelijke communicatieprijzen.
Ik als nieuwe trainee bij de afdeling communicatie van de gemeente Rijssen-Holten ben nu natuurlijk erg geïnteresseerd. Wat was de aanleiding van de campagne?

Karlijn: “Dat was de nieuwjaarstoespraak van burgemeester Arco Hofland afgelopen jaar. Hij riep jongeren op om terug te komen naar gemeente Rijssen-Holten nadat ze hun studie elders hadden gedaan. Vanuit die oproep gingen we aan de slag met de vraag: hoe blijft de gemeente toekomstbestendig? De verbinding tussen jongeren en de gemeente is daarbij heel belangrijk. Vaak moeten jongeren zelf met de gemeente in contact komen. Maar wij wilden juist als gemeente met jongeren in contact komen. We zijn echt op zoek gegaan: waar zijn de jongeren in onze gemeente? Hoe bereiken we ze? We zijn gaan denken vanuit de jongeren zelf en kwamen uit bij een campagne met online en offline aanpak. Ik denk dat gemeentes dat sowieso veel moeten doen: vanuit de inwoners denken.”

Jullie hebben een hele originele campagne opgezet. Kun je hier iets meer over vertellen?

Karlijn: “We hebben onszelf de vraag gesteld: hoe komen jongeren in actie? We bedachten een mysterieuze actie waar jongeren niet omheen kunnen. Zowel online als offline. Overal in Rijssen en Holten verscheen mysterieuze krijtgraffiti: in het straatbeeld, op ledborden, bij geheimzinnige aankondigingen online, canvastasjes, T-shirts en posters in winkels, scholen, discotheken en bibliotheken. Je kon als jongere in de gemeente niet om het beeldmerk heen! In deze fase werd online, offline en zelfs in regionale en landelijke pers gespeculeerd wie er achter de campagne zou zitten. Hierbij hebben we o.a. hulp gekregen van ondernemers, scholen, jongerenwerk en influencers.

Na deze twee weken werd via een ontmaskeringsfilmpje op de sociale mediakanalen duidelijk dat de burgemeester achter #BBTY zat. In het ontmaskeringsfilmpje riep hij jongeren op om een online vragenlijst in te vullen. In deze vragenlijst ging het erom wat jongeren wel of niet motiveert om terug te gaan naar Rijssen-Holten. De vragenlijst is door heel veel jongeren ingevuld! Namelijk 30%! ”

Vond je het niet riskant om iets heel nieuws te proberen?

Karlijn: “Nee, ik had het vertrouwen van de burgemeester. Daarnaast hebben we de campagne goed voorbereid, risico’s afgewogen en gekeken wat de beste timing was. En soms moet je ook gewoon een kansje wagen. Anders komt er nooit verandering.”

Kreeg je iedereen makkelijk mee in de uitvoering van deze campagne? Hoe deed je dat?

Karlijn: “Intern hadden we de steun van de burgemeester. Ondernemers, scholen en influencers die we hebben benaderd om te helpen, waren daarnaast ook heel enthousiast. Het is een keer iets nieuws en dat beviel iedereen heel goed. We hadden nooit verwacht dat iedereen er direct zo enthousiast op in zou spelen.”

Welke eigenschappen hebben jou ver gebracht?

Karlijn: “Doorzettingsvermogen. Ook: samenwerken. Je hebt vaak mensen nodig om iets tot een mooi geheel te krijgen. Ik ga er vanuit dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Als iedereen die inzet kom je samen tot het mooiste resultaat. Daarnaast ook creativiteit: ik probeer mensen op een andere manier te laten nadenken. Out of the box.”

De BBTY-campagne is een enorm succes. 3540 reacties op een online vragenlijst, 2800 volgers en een bereik van +30.000 op social media. Waarom denk je dat dit op zo’n groot succes is uitgelopen?

Karlijn: “De campagne is een gouden combinatie tussen online en offline. We hebben gebruik gemaakt van guerrillamarketing: we kregen in hele korte tijd veel media-aandacht. Dit kwam door de secret mission. Niemand wist wie er achter de campagne zat. Het was iets heel nieuws en een onverwachtse move van de gemeente. We hadden daarnaast een hele goede samenwerking met de betrokken partijen.”

Vorig jaar was je zelf nog trainee. Zijn er vaardigheden die je tijdens het traineeship hebt geleerd die jou hebben geholpen bij je huidige baan?

Karlijn: “Door de verschillende cursussen en workshops heb ik mijn kennis kunnen vergroten. Van egostrippen tot gemeentefinanciën: alles kwam aan bod. Een heel groot voordeel als trainee is dat je de kans krijgt om overal een kijkje in de keuken te nemen. Daardoor leer je ook heel snel de gang van zaken binnen de gemeente. Je krijgt de kans je te ontwikkelen en jezelf te leren kennen.”

Als klap op de vuurpijl ben je ook nog genomineerd voor de Twentse Jonge Ambtenaar van het jaar. Je zit inmiddels bij de laatste 3. Heel goed bezig dus! Wat zou je de nieuwe trainees willen meegeven?

Karlijn: “Blijf dichtbij jezelf. Wees niet bang om fouten te maken. Van fouten leer je. Neem de tijd om dingen te ontdekken. Loop een dagje mee met een wethouder, ga naar de gemeentewerf. Ga op onderzoek uit en kom erachter wat jouw talent is!”

31 Oktober a.s. sta je als spreker op het nationaal congres publieke communicatie 2019. Op deze dag wordt de Galjaardprijs uitgereikt.
Het beste communicatieproject in het publieke domein in Nederland gaat die dag met de Galjaardprijs naar huis. Gemeente Rijssen-Holten is met #BBTY genomineerd naast grote concurrenten uit Amsterdam en Rotterdam. Hoe kan deze Twentse gemeente het onderscheid maken?

Karlijn: “Durven en doen. We hadden een duidelijk doel: in verbinding komen met jongeren en we durfden een kansje te wagen. We onderscheiden onszelf echt als hechte gemeenschap. Alle betrokken partijen deden heel enthousiast mee. Met een klein team hebben we daarom toch zoveel kunnen bereiken.”

Stem op oud-trainee Karlijn!

Twentse Jonge Ambtenaar

Nominatie BBTY-campagne Galjaardprijs

Foto: Karlijn en Manon bij de afdeling communicatie, gemeente Rijssen-Holten

 

 

 

 

 

 


Trainees 2017 – 2019

Dubbel interview Barbara Verbeek en Nathalie de Vries

Naam:            Barbara Verbeek                     Naam: Nathalie de Vries
Functie:         Sr. Adviseur Onderwijs           Functie: Adviseur grensoverschrijdende samenwerking
Organisatie:  Gemeente Enschede              Organisatie: Gemeente Enschede

1. Meten is weten

  • Welke werkzaamheden verricht jij voor de gemeente Enschede?

Barbara: In co-creatie met de onderwijspartners van primair onderwijs tot het hoger onderwijs werk ik aan het voorbereiden van het onderwijs op maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Onderwijs is een belangrijke pijler in de maatschappij en door gezamenlijke agenda’s op te stellen met een gedeelde visie en doelstellingen werken we samen aan onderwijs waarin leerlingen en studenten goed voorbereid zijn op hun toekomst.
Ik werk vooral aan de thema’s Duitsland en internationalisering. Mooie quote vind ik: “one child, one teacher, can change the world
Met veel plezier ben ik ook mentor van trainees en coach voor persoonlijke ontwikkeling voor het landelijke bureau Intercoach.

Nathalie: Ik heb mij van mei tot en met oktober met name bezig gehouden met de programmatische voorbereiding en organisatie van een onderwijsconferentie, een grensoverschrijdende banenbeurs en een Duits-Nederlands scholierenfestival, FeierZeit!
Deze evenementen vallen onder de thema’s onderwijs en arbeidsmarkt en zijn onderdeel van die Tolle Woche. Die Tolle Woche is een jaarlijks terugkerend evenement dat deel uitmaakt van de Duitslandagenda van de gemeente Enschede. In die Tolle Woche vieren we met diverse evenementen grensoverschrijdende samenwerking tussen Duitsland en Nederland.
Op het moment ben ik betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Duitslandagenda en het opstellen van de Lokaal Educatieve Agenda.

  • Waar haal jij je voldoening uit bij het werken voor de gemeente Enschede?

Barbara: Naast de inhoud van werk vind ik de interactie en het samenwerken met collega’s het belangrijkste om echt een verandering tot stand te brengen. Ik werk graag samen met mensen die gemotiveerd en gedreven zijn, hiërarchie vind ik minder belangrijk. Ikzelf ben in mijn element bij innovatieve creatieve processen om gezamenlijk voor verandering te zorgen voor de jeugd in Enschede. Binnen de gemeente krijg ik veel ruimte (heel belangrijk voor mij).
Ik ben een verbinder en probeer samen met partners en collega’s het ook gezellig te hebben. Humor is voor mij onmisbaar en gelukkig zijn er collega’s met wie genoeg te lachen valt.

Nathalie: Zien dat hard werken leidt tot resultaat. Mijn werk is erg dynamisch waardoor geen dag hetzelfde is. Ik werk samen op verschillende niveaus (van school tot wethouder) en dien continue te schakelen tussen opdrachtgevers en externe partners (ook Duitse).

  • Als je een persoonlijke assistent zou hebben, voor welke werkzaamheden zou je hem/haar inzetten zodat je die zelf niet hoeft te doen?

Barbara: Mijn persoonlijke assistent mag voor mij aantekeningen maken, mijn agenda eens goed bewaken, mails beantwoorden, administratieve klusjes en zorgen voor lekkere lunches en drankjes, zodat ik me helemaal kan richten op de hoofdlijnen. Heerlijk lijkt me dat!

Nathalie: Ik zou hem of haar inzetten om mijn agenda en mail te beheren. Daarnaast zou ik hem of haar meenemen naar overleggen om aantekeningen te maken en lekker lunches laten verzorgen.

  • Welk beroep zou je voor één dag willen doen?

Barbara: Tsja er zijn er zoveel, als ik dan moet kiezen ga ik voor iets heel creatiefs kunstenaar Picasso voor een dag, maar een dagje duikinstructeur op Zanzibar lijkt me ook geweldig.

Nathalie: Ik weet niet of het officieel een beroep is… maar ik zou wel graag voor één dag een Mysteryshopper willen zijn ? lijkt mij erg gaaf!

2. Van talent, naar iets dat totaal niet went:

  • Welk talent heb je niet, maar zou je wel graag willen hebben?

Barbara: Het lijkt me geweldig om heel mooi te kunnen zingen. Maar het zangtalent van Barbra Streisand heb ik helaas niet.

Nathalie: Meer geduld. Je kent vast wel het marshmallowexperiment, waarbij een kleuter een marshmallow voor zijn neus krijgt. Als het spekje er over twintig minuten nog ligt, krijgt het kind er nog een als beloning. Ik ben de persoon die de beloning niet krijgt, want ik heb dat spekje binnen no time al achter mijn kiezen zitten.

  • Noem één ding dat anderen hoogstwaarschijnlijk nog niet van jou wisten.

Barbara: Ik denk dat niet iedereen weet dat ik heel erg van reizen hou.
Nathalie: Vroeger keek ik vaak Duitse Krimi’s zoals Tatort.

3. De winnaar is onzichtbaar:

  • Wat zou je doen als je een dag onzichtbaar kon zijn bij de gemeente Enschede?

Barbara: Lijkt me helemaal niet leuk, ik wil wel meedoen natuurlijk. Maar als ik dan toch onzichtbaar zou zijn dan wil ik wel wat meer de informele gesprekken tussen de collegeleden meekrijgen.

Nathalie: Euhm lastig…. ik denk dat ik iets zou doen waar iedereen baat bij heeft. Bijvoorbeeld het gemeentehuis op slot doen en de sleutels verstoppen, zodat iedereen lekker een dag vrij heeft ?

  • Stel, je kan iets veranderen in de gemeentewereld wat zou dat dan zijn?

Barbara: Ik vind het gevaar van de gemeentewereld dat er te lang gesproken wordt zonder dat er daadwerkelijk iets veranderd. Overleg en afstemmen heel belangrijk maar vervolgens moet er ook daadwerkelijk iets gedaan worden. Soms moet je gewoon ergens aan beginnen en dan ontstaat het vanzelf. Daarnaast is de organisatie zoals een gemeente groot, als individu kan het best lastig zijn om je plek te vinden. Ik zou nog meer inzetten op persoonlijke ontwikkeling zodat iedereen ook persoonlijk leiderschap kan tonen en op de juiste plek terechtkomt.

Nathalie: Dan zou ik ervoor zorgen dat beslissingen sneller kunnen worden genomen en er sneller knopen worden doorgehakt op allerlei gebieden.

 

Tijdens het evenement FeierZeit!

Een werkbezoek aan SAP in Heidelberg 

 

 

 

 

 

 


Dubbel interview Kate Snellens en Irma Huiskes

Naam:              Irma Huiskes                              Naam:             Kate Snellens
Functie:           Communicatiemedewerker         Functie:          Trainee
Organisatie:    Regio Twente                             Organisatie:    Regio Twente

1. Meten is weten:

  • Welke werkzaamheden verricht jij voor Regio Twente?

Irma: Ik ben medewerker Communicatie, met als grootste aandachtsgebied online (denk hierbij aan het webteam/ social media/ beheerder website Twentse Kracht/ intranet etc.).
Daarnaast ondersteun en adviseer ik bij projecten vanuit de hele organisatie. Ik heb dus geen vast domein als aandachtsgebied.

Kate: Ik ben trainee bij Regio Twente. Mijn opdracht is om te inventariseren wat de mogelijkheden zijn voor het inrichten van een ServicePunt met betrekking tot domein Bedrijfsvoering bij Regio Twente.

  • Waar haal jij je voldoening uit bij het werken voor Regio Twente?

Irma: Omdat ik geen vast domein als aandachtsgebied heb, zijn mijn opdrachten heel divers. Dat loopt van gezondheid tot economie. En van arbeidsmarktcommunicatie tot inkoop & aanbesteding. Zo heb ik een paar weken geleden de communicatie rondom de aanbesteding en aanschaf van de nieuwe koffieautomaten mogen doen. Een heel leuk – en voor elke ambtenaar erg belangrijk – project  🙂  En natuurlijk krijg ik veel energie terug van mijn leuke collega’s bij Bedrijfsvoering.

Kate: Het merken van veranderingen en vorderingen binnen mijn eerste opdracht. En dat hier ook reacties op komen die uiteraard leuk zijn om te horen! Daarnaast ben ik het met Irma eens dat ook collega’s een energiser zijn.

  • Als je een persoonlijke assistent zou hebben, voor welke werkzaamheden zou je hem of haar inzetten zodat je die zelf niet hoeft te doen?

Irma: Ik houd er niet van om zgn. ‘’rotklusjes’’ af te schuiven op een assistent. Dus mijn persoonlijke assistent zal bijvoorbeeld nooit alleen maar kopieer opdrachten hoeven te doen of koffie/thee te halen. Ik ben meer van het samen dingen oppakken.

Kate: Misschien toch wel het bijhouden van mijn aantekeningen. Zodat ik niet hoef te zoeken waar ik wat heb neer gezet. Toch denk ik dat ik als nog zelf zal mee schrijven
(de controle freak 🙂  )

  • Tegen welke collega kijk je een beetje op en waarom?

Irma: Echt opkijken tegen een collega of mensen doe ik niet. Ik heb wel heel veel waardering voor onze senior adviseur. Hoe zij strategisch en beleidsmatig het overzicht houdt en de diverse lijntjes aan elkaar knoopt, vind ik indrukwekkend en knap.

Kate: Ik kijk niet zo zeer tegen één iemand specifiek op, maar ik vind het knap hoe sommige collega’s van diverse vakgroepen hun werkzaamheden uitvoeren. Hiermee bedoel ik onder andere denken vanuit hun eigen specialisme, maar toch vanuit andere perspectieven ook naar de situatie kunnen kijken.

  • Wat is je toekomstbaan/ welk beroep zal je voor één dag willen uitvoeren?

Irma: het allerliefst schrijf (blog) ik over reizen en alles wat daarbij hoort. Vooral over Italië.Het liefst zou ik voor mijzelf beginnen, als communicatie specialist op het gebied van travel. Zoals bijvoorbeeld, schrijven van recensies, blogs, columns en de pr(omo’s) verzorgen op gebied van travel en alles wat daar mee samenhangt.

Kate: Ik zou voor één dag (ik denk wel langer) rechercheur willen zijn in een uitdagende casus. Ik wordt al enthousiast als ik er aan denk, hoewel ik me goed realiseer dat dit geen ‘’ vrolijke’’ situaties zijn.

  1. Van talent, naar iets dat totaal niet went:
  • Welk talent heb je niet, maar zou je wel graag willen hebben?

Irma: ik zou heel graag zo goed willen kunnen fotograferen, zoals Anton Corbijn

Kate: ik zou graag willen (kunnen) zingen. Helaas heb ik dit talent niet gekregen, hoewel ik in m’n eentje in de auto wel oefen.

  • Noem één ding dat anderen hoogstwaarschijnlijk nog niet van jou wisten.

Irma: Ik ben gek op hoeden, petten, visserspetjes en mutsen. Alleen baseball caps zie je niet echt in mijn assortiment terug. Ik heb er wel eentje, die erg bijzonder voor me is; een collectorsitem baseball cap van de Senna-foundation. Dus van Ayrton Senna, de Braziliaanse F1 coureur.

Kate: Toen ik jonger was, mocht ik mee trainen met de selectie voor het wedstrijdzwemmen.

Irma: Cool!

  1. De winnaar is onzichtbaar:
  • Wat zou je doen als je een dag onzichtbaar kon zijn bij Regio Twente?

Irma: Het lijkt mij mega grappig om een keer zeepsop in de wc potten te doen, zodat bij doorspoelen er een grote schuimparty ontstaat. Dit zeg ik nu, met het gevaar dat áls het ooit een keer gebeurt, ik er natuurlijk op aangekeken word, hahaha. Het lijkt me ook wel wat om stiekem de allerlaatste upgrades te installeren voor allerlei applicaties, zodat mensen totaal in de war raken bij werkzaamheden.

Kate: ik zou bij alle ‘vertrouwelijke’ besprekingen aanwezig willen zijn. Dit vanuit mijn nieuwsgierigheid. Ook lijkt het me leuk om zoetjes in alle koffie te doen en te zien hoe mensen reageren op het moment dat hun koffie of thee (zoals eerder is benoemd is koffie heel belangrijk) anders smaakt dan gepland. En wie weet, zijn de snoeppotten bij heel Bedrijfsvoering ook opeens leeg.

  • Stel, je kan iets veranderen in de gemeentewereld wat zou dat dan zijn?

Irma: Dat sneller knopen worden doorgehakt en beslissingen sneller kunnen worden genomen, op allerlei gebieden. Het overheidsapparaat kan nl. nogal traag zijn.

Kate: Ga meer doen en experimenteren en leer hierdoor wat je anders moet gaan doen.

4. Wil jij nog iets dringends weten over de ander? Dan heb je nu de kans!

Irma: Kate, wanneer ga je bij de recherche solliciteren?
Antwoord: Op het moment dat ik bedenk om toch nog de opleiding politie te gaan volgen.
Re-antwoord: veilig antwoord Kate.

Kate: Irma, waar kan ik jouw blogs vinden?
Antwoord: Girl on (Italian)Tours
Oepsss… ik zit op dit moment in een soort van ‘writersblock’. Maar je geeft me nu wel een stok achter de deur om weer aan het schrijven te gaan. Ik moet er dan ook nog bij zeggen, dat ik mijn blog weer aan het opbouwen ben na een crash van mijn vorige, waarbij heel veel content verloren is gegaan. Dus heel veel verhalen staan er nog niet (weer) op. Maar ik vind het altijd leuk en gezellig als je een kijkje komt nemen en me wilt volgen (knipoog)

 

opm.: op de foto zie je, tussen Kate en Irma in, Sjinkie, de mascotte van Bedrijsvoering

Dubbel interview Karlijn Schabbink en Ilse Hoekstra

Naam:              Ilse Hoekstra                                        Naam:              Karlijn Schabbink
Functie:           Communicatieadviseur                       Functie:            Trainee
Organisatie:    Gemeente Enschede                           Organisatie:    Gemeente Enschede

  1. Meten is weten:
  • Welke werkzaamheden verricht jij voor de gemeente Enschede?

Ilse: Ik ben communicatieadviseur en werk voor de portefeuille van wethouder Eerenberg. En ik richt mij daar bijvoorbeeld op de portefeuilleonderwerpen onderwijs, dienstverlening en ICT. Voor de rest zijn het vooral projecten vanuit de programma’s; verkiezingen, digitale veiligheid, uitrol van i-burgerzaken en visie op dienstverlening. Daarnaast werk ik aan het communicatiebeleid binnen afdeling, centrale inkoop en de invulling van de functie trafficmanager.

Karlijn: Ik heb me voornamelijk beziggehouden met de evaluatie van de communicatievisie. Dat houdt in dat ik kijk hoe de inwoners de gemeentelijke Communicatie waarderen en wat er allemaal is uitgevoerd van de visie. Ik heb gesprekken gevoerd met verschillende focusgroepen met inwoners die niet digitaal vaardig zijn en met jongeren. Daarnaast heb ik mij samen met jou (Ilse) gericht op de vragenlijst voor het EnschedePanel. Ook heb ik veel tijd en energie gestoken in de Stadsdialoog Vuurwerk. Met namen in voorbereiding en uitvoering van de communicatie. Ook heb ik het Panelgesprek geleid en contact onderhouden met werkgroepen. Heel leuk om te doen. Zou ik ook graag verder mee willen.

  • Waar haal jij je voldoening uit bij het werken voor de gemeente Enschede?

Ilse: Uit heel veel dingen, zoals een project tot een goed einde maken. De afwisseling binnen het werk is ontzettend fijn. Je weet nooit wat de dag brengt. Soms is dat wel lastig, vooral als je al van alles hebt gepland. Het kort advies geven en soms dieper in zaken duiken vind ik interessant. Waar ik nog meer voldoening uithaal, is dat je je werk doet voor de inwoner.  Echt op de stoel van de inwoners gaan zitten, dat is wel wat ik het liefste doe. Maar ook collega’s hiervan bewust van maken. Wat ik ook leuk vind is meedenken hoe we de positie van de afdeling Communicatie kunnen versterken.

Karlijn: Zien dat inzet leidt tot resultaat en contact met inwoners. Steeds denken: hoe komt dit over? Wat heeft de inwoner nodig van ons? Ik ben er ook vrij in qua opdracht. Het zijn hele kleine dingen die ik kan doen voor Enschede. Dat is een fijn idee. Ook al zijn het kleine dingen en duurt het soms lang.

  • Als je een persoonlijke assistent zou hebben, voor welke werkzaamheden zou je hem/ haar inzetten zodat je die zelf niet hoeft te doen?

Ilse: Dan zou ik hem of haar inzetten, klinkt heel hard, waar ik zelf gruwelijk hekel aan heb. Dus echt planningen maken, lijstjes invullen en dit overzichtelijk maken. Verder geef ik dingen heel moeilijk uithanden.

Karlijn: Ik zou hem of haar inzetten om mijn agenda bij te houden en te overzien wat verstandig is en niet verstandig om te doen qua taken. En ik zou hem of haar ook inschakelen om mijn afwezigheidassistent in te stellen. Een eigen chauffeur lijkt me trouwens ook wel wat! Hoef ik niet meer in de trein naar Enschede.

  • Welk beroep zou je voor één dag willen doen?

Ilse: Ik zou wel wereld rond willen reizen als inkoper van een groot kledingmerk. Of sportcommentaar bij de NOS. Het komt vaak voor dat ik hetzelfde als de sportcommentator zeg. Het liefst zou ik dan bij schaatsen of bij voetbal commentaar willen geven. Alleen ik ben dan wel bang dat ik er dan te emotioneel betrokken bij raak en mijn objectiviteit niet goed kan bewaren en duidelijk is wie mijn favoriet is.

Karlijn: Dan zou ik hoofdredacteur bij VT Wonen willen zijn. Ik houd enorm van bezig zijn met styling en dat je daar dan al je creativiteit in kan leggen. Van je hobby je werk maken dus. Dat lijkt me heel gaaf!

  1. Van talent, naar iets dat totaal niet went:
  • Welk talent heb je niet, maar zou je wel graag willen hebben?

Ilse: Ik zou wel iets meer geduld willen hebben en oog voor detail. Ik zie altijd wel goed een rode draad. Maar ik kan mensen ook wel bewonderen die overal heel gronding in zijn en die daar ook het geduld voor wil hebben. Niet wat ik permanent zou willen hebben, maar soms wel mis.

Karlijn: Ik zou ook meer geduld willen hebben. Ik kan moeilijk afwachten. Ik vind het knap als mensen rustig kunnen wachten. En iets minder klungelig! Dat klinkt misschien gek, maar ik ben enorm klungelig. Ik laat altijd alles uit mijn handen vallen. Heb ik nieuwe glazen gekocht, vallen ze uit het kastje zodra ik het deurtje open doe! Dat overkomt mij altijd.

  • Noem één ding dat anderen hoogstwaarschijnlijk nog niet van jou wisten.

Ilse: Waar we het bijvoorbeeld net over hadden, dat ik heel creatief ben. Zoals in tekenen en ontwerpen. Ik denk dat collega’s dat niet weten, omdat ik dat tijdens mijn werk natuurlijk niet doe. Er zijn weinig dingen die ik verborgen houd, alleen dit komt niet dagelijks aan de orde.

Karlijn: Ik houd van klussen, muren verven, tuinieren. Ik heb een Interieur-tic. Elk seizoen wissel ik thuis van kleuren en accessoires. En ik ben een grote HEMA fan! Ik heb er zelf jaren gewerkt dus ik weet van alles daar.

  1. De winnaar is onzichtbaar:
  • Wat zou je doen als je een dag onzichtbaar kon zijn bij de gemeente Enschede?

Ilse: Als ik ergens onzichtbaar zou zijn, dan zou ik na die onzichtbare tijd er ook wat mee willen doen. Dus eigenlijk zou ik niet onzichtbaar willen zijn, omdat je er niks mee kan. Het levert niets op.

Karlijn: Ik zou dan op zoek gaan naar laaggeletterden in de gemeente. En ze dan de juiste vragen stellen. Om ze op hun gemak te laten voelen. Wat hebben ze nou echt nodig? Waar hebben ze behoefte aan? Waar lopen ze tegenaan? Zodat er met deze antwoorden rekening gehouden kan worden in de communicatie.

  • Stel, je kan iets veranderen in de gemeentewereld wat zou dat dan zijn?

Ilse: Eén ding, namelijk de traagheid dat alles moet lopen volgens procedures. Ik snap dat het in een besluitvormingsproces nodig is, maar dat we niet lang op elkaar moeten wachten. En dat iedereen er wat van moet vinden.

Karlijn: Wat ik zou willen veranderen? Nog meer denken vanuit de inwoners! Voor hen doen we het. Zij moeten dat merken.


Interview archief

Trainees 2015 – 2017

Iedere maand legden we vijf vragen voor aan een van de trainees en een door hem of haar gekozen collega. Zo gaan zij samen in gesprek over werken bij de gemeente en leer je ze meteen beter kennen.


Duo-interview Nikki van Bart en Quirine Munnich

In dit duo-interview interviewt Nikki, junior onderzoeker bij Kennispunt Twente, Quirine.
Quirine werkt als project assistent bij Kennispunt Twente.

1: Wat zijn jouw taken / onderwerpen bij de gemeente?

Q: Ik werk als projectassistent bij Kennispunt Twente. Ik houd me bezig met zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeken. Ik maak analyses in SPSS, houd interviews en schrijf rapportages.

N: Ik werk als junior onderzoeker bij Kennispunt Twente. Ik houd me met verschillende dingen bezig, zoals bijvoorbeeld het uitzetten van burgerpanel onderzoeken over verschillende onderwerpen bij verschillende gemeenten (denk aan peilingen over het (maatwerk)vervoer, minimabeleid of fietsgedrag). Ook werk ik aan verschillende communicatie opdrachten en statistische opdrachten .

2: Waarom werk je bij de lokale overheid?

Q: Ik ben via een vader van een vriendin (die nu mijn collega is) hier terecht gekomen. Momenteel doe ik werkervaring op in de functie van projectassistent. Dit bevalt me heel goed! De ervaring heeft geleerd dat ik in de toekomst zeker iets wil doen op het gebied van onderzoek/beleid. Naast mijn baan bij Kennispunt Twente studeer ik een master Bestuurskunde en een master Pedagogische Ethiek. Deze zal ik dit jaar nog afronden.

N: Ik vind het belangrijk om iets bij te kunnen dragen aan de maatschappij. Om niet zozeer commercieel gericht bezig te zijn, maar echt iets voor anderen te kunnen betekenen zonder winstoogmerk. Binnen de overheid voel ik me helemaal thuis.

3: Wat wilde je vroeger worden?

Q: Vroeger wilde ik kinderarts worden. Ik wil graag iets voor andere mensen kunnen betekenen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, omdat ik altijd al een afgunst heb gehad voor ziekenhuizen. Bovendien krijg je dan veel te maken met zaken zoals leven en dood en dat lijkt me lastig. Omdat ik toch iets met kinderen/jeugdigen wilde doen, ben ik Pedagogische Wetenschappen gaan studeren. Tijdens mijn bachelor kwam ik erachter dat de beleidskant mij vooral aansprak. Daarom ben ik ook een beleidsmaster gaan doen waarin kwalitatief onderzoek centraal staat.

N: Ik wilde vroeger dierenarts worden. Op de middelbare school kwam ik er achter dat de vakken natuurkunde en scheikunde niet echt iets voor mij waren. Daarom ben ik uiteindelijk communicatiewetenschappen gaan studeren. Toch heb ik iets met mijn droom gedaan; naast mijn studie communicatiewetenschappen heb ik ook een opleiding tot paraveterinair gevolgd (dierenartsassistente die ook injecties mag toedienen en een dier mag onderzoeken).

4: Wat is jouw droom voor Twente?

Q: Mijn droom voor Twente is dat Twente meer op de kaart komt als regio, waar hoog opgeleide mensen met verschillende achtergronden willen en kunnen blijven werken.

N: Mijn droom voor Twente is dat het een nóg sterkere regio wordt, waar alle gemeenten naast elkaar, maar ook mét elkaar werken. Leer van elkaar en benut elkaars expertise. Want samen sta je sterker!

5: Wat is jouw passie buiten het werk?

Q: Sporten en wandelen met mijn honden.

N: Na het werk lees ik graag een goed boek. Ook houd ik er van lange fietstochten te maken en ondertussen te genieten van de mooie Twentse natuur!


Duo-interview Lotte Koning en Mia Schoonderbeek

In dit duo-interview interviewt Lotte, trainee bij het programma dienstverlening, Mia.
Mia werkt als receptioniste bij de gemeente Hengelo.

1: Wat zijn jouw taken / onderwerpen bij de gemeente?

M: Van alles! Ik ben het eerste aanspreekpunt voor inwoners, medewerkers en bezoekers. Ik doe receptiewerkzaamheden zoals het inplannen van vergaderruimtes, ik verwijs de bezoekers door, geef informatie, let op de veiligheid van iedereen. Doordat iedereen zich op zijn eerste werkdag bij de balie moet melden, ken ik bijna alle medewerkers.

L: Daardoor ben je zelf ook een bekende Hengelose binnen de gemeente!

Ik werk sinds januari bij het programma dienstverlening, waar ik bezig ben met de co-creatieformule. We willen meer en beter gaan samenwerken met inwoners, ik onderzoek op welke manier we dat het beste kunnen doen.

2: Waarom werk je bij de lokale overheid?

M: Sinds 2000 ben ik aan het werk bij de gemeente, ik kreeg een baan aangeboden als administratief secretarieel medewerkster. Ik had nog wel wat vooroordelen over de gemeente, maar dat viel gelukkig reuze mee! Je merkt nog wel dat mensen aan hun eigen eilandje willen vasthouden, maar dat kan niet meer. Met de bollen van Jan zijn we een nieuwe weg ingeslagen, meer samenwerken en de inwoner centraal. Een van de leukste kanten van het werk is voor mij dat ik mensen op weg kan helpen, zowel medewerkers als inwoners.

L: Ik denk dat je best veel meemaakt op een dag. Wat is het meest bijzondere wat je hier hebt gezien?

M: Best veel inderdaad! Eén situatie vind ik nog steeds grappig. Er was een mevrouw die even naar het toilet wilde. Ze had een wandelwagen bij zich, maar die paste niet in de toiletruimte. We hebben hulp aangeboden door de wandelwagen achter receptie te plaatsen en even op het kindje te passen. Vervolgens kwam een collega vragen of het kind van ons niet mee naar binnen mocht! Zo zie je maar weer: niet te snel conclusies trekken, want wat je denkt te zien of horen klopt niet altijd. Gelukkig konden we de verwarring snel wegnemen, we hebben er nog wel even om gelachen.

Ik vind het belangrijk dat ik op deze manier iets voor mensen kan betekenen. Anders kun je net zo goed voor een commercieel bedrijf gaan werken. Waarom werk jij bij de lokale overheid?

L: Ik vind het ook belangrijk om iets te kunnen betekenen voor de samenleving. Een baan bij de overheid leek me daarom altijd al interessant. Toen ik hoorde over het traineeship wist ik meteen dat het iets voor mij was en heb ik gesolliciteerd. Ik ben heel blij dat ik ben aangenomen en in twee jaar tijd al zoveel heb kunnen leren. Eerst bij het GBT, toen bij de gemeente Borne en nu in Hengelo.

3: Wat wilde je vroeger worden?

M: Ik wilde bejaardenverzorgster worden! Dat leek me erg dankbaar werk, maar ik was helaas te jong voor de opleiding. Toen ben ik gaan werken bij Albert Heijn, en ben ik daar via interne opleidingen doorgestroomd. Na een opleiding tot administratief medewerkster kon ik dus bij de gemeente aan de slag.

L: Ik wilde vroeger altijd kinderpsychiater worden! Het leek me mooi om kinderen die het moeilijk hadden verder te kunnen helpen. Na een jaartje geneeskunde bleek dat toch niet helemaal bij mij te passen. Toen ben ik psychologie en later ook filosofie gaan studeren, want gedrag van mensen vond ik nog steeds heel interessant.

M: Dat vind ik ook heel leuk. Tijdens een cursus gastvrijheid hebben we geleerd naar mensen te kijken via de DISC-methode. Op die manier kun je snel een inschatting maken over hoe mensen zich op dat moment voelen en dan kun je je eigen gedrag op aanpassen. Ik vind het heel interessant om te zien hoe dat werkt.

4: Wat is jouw droom voor Twente?

M: Dat mensen elkaar accepteren. Ik kom oorspronkelijk uit Amersfoort, het lijkt wel of mensen elkaar daar makkelijker accepteren. In Twente kijken mensen nog veel de kat uit de boom als iemand een beetje anders is. Noaberschap is mooi, maar zou voor iedereen moeten gelden. Ik hoop daarom op wat meer verdraagzaamheid in Twente.

L: Mooi gezegd!

Ik hoop dat Twente een sterke, bloeiende regio blijft met een eigen identiteit. We hebben een diverse regio waar elke gemeente zijn eigen karakter heeft, verbonden door mooie natuur. Ik hoop dat we kunnen uitstralen dat we in Twente veel unieks te bieden hebben!

5 Wat is jouw passie buiten het werk?

M: Genieten van het leven! Ik vind het heerlijk om een stuk wandelen of juist lekker op de bank zitten. Sinds mijn kinderen zelfstandig zijn heb ik wat meer tijd en vind ik het bijvoorbeeld ook heerlijk om te tuinieren.

L: Genieten van het leven, daar kan ik me wel in vinden!

Ik heb mijn passie gevonden in de muziek. Ik speel dwarsfluit in een studenten- en volwassenorkest en dat vind ik heel leuk om te doen. Daarnaast probeer ik me ook op andere manieren in te zetten voor de vereniging, bijvoorbeeld door het organiseren van een repetitieweekend voor het studentenorkest.


Duo-interview mei Rein Jonkhans en Iris Boers

In dit duo-interview interviewen Rein en Iris, trainees bij Provincie Overijssel, elkaar.

Wat zijn jouw taken/ onderwerpen bij de provincie

R: ik ben accounthouder ruimte voor gemeenten in Twente en zorg dat de Omgevingswet goed landt, zowel binnen de provincie als in de samenwerking met gemeenten. De verbinding tussen het accounthouderschap en de Omgevingswet is hierin goed te leggen.

I: ik ondersteun de accounthouders ruimte voor de gemeenten in Twente en help bij de voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet en leg daarin ook de link naar de gemeenten.

Waarom werk je bij de provincie, een middenbestuur?

R: voordat ik bij de provincie terecht kwam heb ik in het bedrijfsleven gewerkt, voor een adviesbureau. Ik merkte dat ik in mijn werk vaak pas later in het proces terecht kwam. Er waren dan al vele, naar mijn mening soms hele gekke, keuzes gemaakt op basis waarvan ik mijn werk moest doen. Ik wilde graag naar de voorkant van de ontwikkeling van het beleid. Daarnaast draait het in het bedrijfsleven om de euro’s. Binnen de overheid is dat speelveld veel complexer, zo heb je de politieke afweging die je moet maken en spelen de maatschappelijke effecten vaak een grotere rol dan de financiële. Erg interessant!

I: bij het solliciteren voor het traineeship Twentse Overheid gaf ik al aan dat ik dingen in mijn omgeving zie gebeuren waar ik iets aan zou willen veranderen. Dan ben ik van mening dat ik moet ophouden mij daar druk om te maken, of er iets aan gaan doen. En dat doe ik nu door dagelijks mijn steentje bij te dragen als ambtenaar.

Wat wilde je vroeger worden?

R: ik ben opgegroeid op de boerderij en kon lastig keuzes maken. Ik kwam al snel uit op de akkerbouw. Ik ging studeren aan de landbouwhogeschool van Wageningen. Mijn fascinatie voor Afrikaanse muziek bracht me bij de specialisatie van tropisch grasland, maar na 8 maanden in de rimboe verlangde ik wel terug naar de dorpen en steden in Nederland. Milieu en duurzame energie kregen toen mijn aandacht in mijn werk als adviseur. Al deze interesses komen in mijn dagelijkse werk bij de provincie bij elkaar, mooier kan niet!

I: dat niet kunnen kiezen had ik ook last van. Een greep uit mijn droombanen: snoepjesmaker, tandarts (ja, in die volgorde), dierenarts, taartenbakster en architect. Uiteindelijk ben ik psychologie gaan studeren vanwege mijn fascinatie voor het gedrag van mensen. Het leuke is dat de Omgevingswet voor 80% bestaat uit een verandering van houding en gedrag, komt die opleiding goed van pas.

Wat is jouw droom voor Twente?

R: meer eenheid in verscheidenheid

I: dat is een mooie tegeltjeswijsheid! Ik sluit mij daar volledig bij aan.

Wat is jouw passie buiten het werk?

R: boeken lezen, fietsen (en dan niet om te sporten maar om van de omgeving te genieten en van A naar B te komen), hardlopen en slap ouwehoeren is ook wel een hobby van mij.

I: ik bak graag taarten, cakes en koekjes, als er maar ongezonde dingen in zitten! Verder ga ik graag naar de bioscoop en vind ik het leuk om samen met mijn vriend uitgebreid te koken. Om al dat eten te compenseren leef ik me ook uit met zumba.


Duo-interview februari Yvette Engbers en Iris Gosemeijer

In dit duo-interview interviewt Yvette, trainee op de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Oldenzaal, Iris Gosemeijer, Stagair en afstudeerder. Yvette en Iris houden zich op de afdeling (gedeeltelijk) met dezelfde onderwerpen bezig.

Wat zijn jouw taken / onderwerpen bij de gemeente?

I: Ik ben stagiaire en ik doe mijn afstudeeronderzoek voor de gemeente Oldenzaal, vanuit mijn opleiding Bestuurskunde aan het Saxion. Ik doe voor de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling onderzoek naar de maatschappelijke rollen en activiteiten van de Oldenzaalse sportverenigingen. Mijn scriptie is bijna afgerond!

Y: Ik werk vanuit het traineeship sinds januari voor de gemeente Oldenzaal. De onderwerpen waar ik me mee bezig houd omvatten onder andere waar Iris al het nodige over heeft uitgezocht en opgehaald. Ik ben mij aan het verdiepen in de rol van sport en cultuur als middel in het sociaal domein. Daarvoor kijk ik naar hoe de gemeente verenigingen kan stimuleren/ondersteunen om hier (structureel) kansen in te zien en te benutten en zo een bredere maatschappelijke rol te pakken. Ik heb dan ook veel aan het onderzoek van Iris! Waar Iris heeft gekeken naar sportverenigingen, ben ik dus ook aan het kijken naar het culturele veld in Oldenzaal.

Waarom werk je bij de lokale overheid?

I: Vanuit mijn opleiding Bestuurskunde ligt de overheid al snel voor de hand. Het hele proces van de politiek tot aan de ambtenaren en alles daartussen vind ik interessant om te volgen. Daarnaast ben je bezig met veel verschillende vraagstukken waarvan inwoners zelf niet eens altijd bekend zijn dat ze spelen. Ik kon ook bij andere gemeenten stage lopen maar de opdracht bij de gemeente Oldenzaal sprak mij het meeste aan, ook vanwege de vrijheid in de manier waarop je het wilt aanpakken.

Y: Ik koos 7 jaar geleden voor de bachelor antropologie omdat ik breed geïnteresseerd ben in verschillende (maatschappelijke) vraagstukken. Het leek me daarom al snel leuk om voor de overheid te werken. Omdat de gemeente dichtbij inwoners staat en daarmee de lijn naar de praktijk korter is, leek de gemeente me daarin het leukst.

Wat wilde je vroeger worden?

I: Ik kan mij niet echt meer herinneren wat ik vroeger wilde worden maar ik zei vroeger wel altijd, en eigenlijk nu nog steeds, dat als ik geen baan zou kunnen vinden ik dan voor mijn grootrijbewijs zou gaan om als buschauffeur of (internationaal) vrachtwagenchauffeur te gaan werken. Ook heb ik vroeger wel eens een eigen café gewild. En ik wou graag werken in onregelmatige diensten. Werken met de Kerst en vrij zijn wanneer anderen werken, dat lijkt mij wel wat!

Y: Ik wilde vroeger heel graag architect worden. Om oude gebouwen zoals ze die vroeger maakten, weer ‘opnieuw’ te bouwen. Want die moderne gebouwen dat vond ik maar niks. Ook heb ik een hele tijd heel graag actrice willen worden. En de nieuwe Floortje Dessing leek me ook wel wat.

I: Daar sluit ik me bij aan!

Wat is jouw droom voor Twente?

I: Dat ze weer kampioen worden.

Y: JA!

I: En dat we trots blijven op onze regio, de gemoedelijkheid. We hebben heel veel te bieden, qua natuur, mensen, de UT, noem maar op. Ik hoop dat we dat blijven/meer gaan inzien.

Y: Daar sluit ik me bij aan. Daarnaast hoop ik dat een nieuwe lading jonge mensen in gaat zien hoeveel Twente te bieden heeft. Ook hier in het Oosten is van alles te doen en ik vind het zelf heerlijk dat ik daarnaast zo de stad uit ben en met de racefiets erop uit kan. Ik hoop dat meer mensen van buiten Twente (of die uit Twente zijn getrokken) dit gaan inzien en zo nog meer levendigheid zullen brengen.

Wat is jouw passie buiten het werk?

I: Die zit in het vrijwilligerswerk wat ik doe. Voor Lokaal Dinkelland zit ik bij de PR commissie en ben ik aangesloten bij het bestuur, waar ik van alles leer. Daarnaast zit ik in het bestuur van de Studentendesk Twente van het Rode Kruis. Verder houd ik veel van muziek, van Bruce Springsteen (concerten) tot aan de Denekamper Spatzen en alles wat daar tussen zit! Ook ben ik gek op reizen, stedentrips, het ontdekken (en drinken) van speciaal biertjes, lezen (vooral geschiedenisboeken en over de actualiteiten), wandelen en het bezoeken van musea. Verder onderneem ik graag dingen met mijn vriend en zit ik er over te denken om het voetballen weer op te pakken.

Y: Ik sluit mij hier voor een heel groot deel bij aan, al heb ik van de Denekamper Spatzen nog nooit gehoord! Ik houd ook erg van reizen (van grote tot kleine), fysieke uitdagingen zoals flink lange wandelingen en van speciaal biertjes genieten het liefst in van die mooie bruine kroegen. Verder floorball en fiets ik graag.


Duo-interview november- Aard Jan Kram en Alie Stegerman

duo-interview-alie-stegerman

In dit duo-interview interviewt Alie, trainee bij het GBT, haar collega en begeleider Aard Jan Kram, stafadviseur ICT bij het GBT. Aard Jan en Alie werken samen op het gebied van informatiebeveiliging.

Wat zijn jouw taken/onderwerpen bij het GBT?
AJ: Ik ben binnen het GBT de CISO, dat betekent dat ik me op het gebied van informatiebeveiliging met allerhande zaken bezig houdt. Daarnaast ben ik als stafadviseur ICT verantwoordelijk voor de informatie. Informatie is wat binnen het GBT gebruikt wordt om ons werk te kunnen doen. Ik kijk hoe de informatiestromen door de organisatie lopen en hoe de techniek daarvoor gebruikt kan worden. Ook zit ik ICT leveranciers achter de broek aan, zodat ze hun afspraken nakomen.

A: Ik ben trainee op twee vlakken. Enerzijds, net zoals Aard Jan, op het gebied van informatiebeveiliging. Hierbij richt ik me op de bewustwordingscampagne, om medewerkers bewust te maken van wat zij kunnen doen op het gebied van informatiebeveiliging.
Anderzijds heb ik de opdracht om het levensfasebewust personeelsbeleid van het GBT te evalueren en met een voorstel te komen voor verbeteringen in dit beleid. Genoeg te doen dus!

Waarom werk je bij de lokale overheid?
A: Mijn motivatie is sociaal maatschappelijk. Ik vind het mooi dat beslissingen binnen de lokale overheid niet puur op basis van geld worden genomen, maar dat maatschappelijk sociale argumenten ook een zeer belangrijke rol spelen. De menselijke maat zeg maar.

AJ: Voor mij is het ook een stukje sociale bewogenheid. Ik vind het belangrijk dat er algemene voorzieningen zijn als basis voor iedereen. Op die manier kan iedereen meekomen in de maatschappij. Als lokale overheid kunnen we dat leveren. Bij het GBT halen we het geld binnen dat nodig is om deze algemene voorzieningen te creëren.

Wat wilde je vroeger worden?
AJ: Boer. Ik ben ook naar de landbouwschool geweest, maar  ik kon geen werk vinden vanwege de recessie toen. Daarna ben omgeschoold naar IT. IT was mijn hobby en boer mijn werk, het is nu andersom.

A: In mijn studie heb ik mij gericht op bodem, water en atmosfeer, maar ik wilde vroeger leraar worden. Ik heb op de universiteit nog educatie en communicatie vakken gevolgd. Achteraf gezien ben ik heel blij met mijn huidige keuze, vanwege de bredere ontwikkelmogelijkheden.

Wat is jouw droom voor Twente?
A: Samenwerken en de handen ineenslaan om naar het westen toe veel krachtiger op te treden. Daarnaast zouden we als Twente ook meer mogen uitstralen dat we trots zijn op waar we voor staan!

AJ: Ik zou ook graag zien dat samenwerking meer voeten in de aarde krijgt. Dat iedere organisatie zijn eigen sausje loslaat en er één rood Twents sausje kan ontstaan. Daarnaast zie ik veel potentie in de samenwerking met bijvoorbeeld de Universiteit Twente. Daar ontstaan veel nieuwe dingen, daar zou je als overheid van moeten profiteren.

Wat is jouw passie buiten het werk?
AJ: Mijn passie buiten het werk is muziek, van luisteren tot zingen en gitaar spelen. Qua smaak luister ik eigenlijk alles, van klassiek tot jazz tot funk en af ten toe dance of rock. Muziek brengt je dichter bij je ziel en samen muziek maken verbindt. Dat is wonderlijk mooi!

A: Voor mij is mijn passie ook muziek. Muziek maken heeft me veel vrienden gebracht, van over de hele wereld. Het mooie aan muziek is dat het iets universeels is, omdat het overal kan met mensen van over de hele wereld. Ik geniet ook van muziek in de breedste zin van het woord, van festival tot klassiek concert of op de achtergrond bij het werk. Verder vind ik het heerlijk om met mijn handen bezig te zijn, in de tuin of thuis in de bloemenwinkel.


Duo-interview oktober – Tom Brughuis en Lisette van Leemput

duo-interview-oktober-2016-lisette-van-leemput

In dit duo-interview interviewt Lisette, trainee gemeente Enschede, haar collega Tom Brughuis, senior beleidsadviseur in het fysieke domein bij gemeente Enschede. Tom en Lisette kennen elkaar doordat binnenstad één van de prioriteiten is van het Smart City beleid en zij samen naar bijeenkomsten van Platform 31 zijn gegaan om nieuwe concepten voor de binnenstad te ontwikkelen.

Wat zijn jouw taken / onderwerpen bij de gemeente?
T:
Ik zet mij in om de stad beter te maken, kort gezegd. Ik kom van de ruimtelijke ontwikkelingskant maar ben in mijn werk ook bezig met cultuur, vooral voor de binnenstad. Ik maak beleid en zorg voor de implementatie ervan. Hierbij hoort ook het ophalen van wat er leeft in de stad, bijvoorbeeld destijds bij de ontwikkeling van het muziekkwartier. Je moet voor dit werk namelijk op de hoogte zijn van actuele trends en dat doorgeven in beleid.
De invalshoek cultuur en evenementen vind ik heel fijn, daardoor kan je RO meer laten leven. Ik ben accountmanager en daardoor aanspreekpunt voor het linken van creatieven en het ontwikkelen van de stad.

L: ik ben projectmedewerker Smart City Enschede. Mijn begeleider op dit gebied is Gerdien Looman, zij is ook projectleider. Zij is verantwoordelijk voor de inhoud, terwijl ik mij meer toeleg op de internationale samenwerking met zusterstad Palo Alto en met Heidelberg. Daarnaast zorg ik ook voor de communicatie over de projecten die wij draaien: zowel intern de medewerkers op de hoogte stellen als extern met de partners met wie wij samenwerken zorgen dat we op één lijn zitten. Ik heb veel contact met de UT, Saxion maar ook bedrijven in de stad op het snijvlak creatief/technologie.

Waarom werk je bij de lokale overheid?
T: daar kwam ik achter tijdens mijn studie Planologie, werken voor de overheid is dan voor de hand liggend. Ik wilde graag in de grote stad werken: de dynamiek rondom de problemen en kansen die een stad heeft vind ik interessant. Het Rijk vind ik te weinig maatschappelijke betrokkenheid hebben. Het fijne van wonen waar je werkt is dat je echt betrokken voelt in je werk en ook privé veel contact hebt met inwoners.

L: ik vind maatschappelijke betrokkenheid en werken aan verbetering van je leefomgeving belangrijk in mijn werk. Het gevoel dat je elke dag de stad een stukje beter maakt. Bij de gemeente krijg dat ik dat gevoel het meest. Verder is het werk heel divers en heb je veel mogelijkheden om door te groeien.

Wat wilde je vroeger worden?
T: Eigenlijk niet zo spannend: mijn vader was hoofd van de sociale werkvoorziening. Ik vond het mooi dat hij een bureau had met kantoorspullen. Zoiets vond ik top, ik wilde altijd al een bureaubaan!

L: ik wilde vroeger zeemeermin worden, maar toen dat praktisch niet haalbaar bleek moest ik andere carrière opties bedenken. Modeontwerpster kwam voorbij, maar erna wilde ik graag geschiedenisdocent worden, eerst bovenbouw en toen universiteit. Op een gegeven moment wilde ik mijn breder ontwikkelen en dan kom je bij de overheid terecht!

Wat is jouw droom voor Twente?
T: een betere balans tussen vitale steden en landschappelijk buitengebied. Het mooie van Twente is dat je alle stedelijke voorzieningen hebt maar ook op de fiets binnen een kwartier in het bos bent. Maar er moet vanuit de dorpen ook meer erkenning komen voor de steden als economische motor, terwijl ze nu erg doen alsof zij Twente maken.

L: Ten eerste dat er meer aandacht en ruimte komt voor kunst en cultuur en bewustwording hoe belangrijk dat is voor het profiel en aantrekkelijkheid van de stad. De stad mag wel meer een open speeltuin worden voor kunstzinnige en onderscheidende initiatieven, we hebben zulke goede creatieve studenten en bedrijfjes hier.
En dat die combinatie van originele cultuurinitiatieven en mooie natuur ook een nationaal bekend wordt. Ik kom zelf uit het Westen en daar wordt Twente toch heel erg als rustig/ achtergesteld natuurgebied gezien, terwijl er zoveel meer is!

Wat is jouw passie buiten het werk?
T: Laat ik dan maar het standaard antwoord geven, ook al is het waar: reizen en andere culturen ontdekken. Ook gewoon fijn thuis zijn met vriendin en de katten.

L: Dans in allerlei vormen heeft altijd wel een rol gespeeld in mijn leven: ballet, tapdance, tango, moderne dans. Daarnaast zing ik graag, dit doe ik in een popkoor. Ook kunst en cultuur in allerlei vormen hebben mijn belangstelling.


Duo-interview september – Petra Pover en Douwe Nijzink

duo-interview-sep-2016-douwe-nijzink

Iedere maand leggen we vijf vragen voor aan een van de trainees en een door hem of haar gekozen collega. In dit duo-interview interviewt Douwe, trainee gemeente Enschede, zijn begeleider Petra Pover, senior adviseur maatschappelijke ontwikkeling bij gemeente Enschede. Petra begeleidt Douwe sinds begin mei op zijn project van het optimalisatie- en transformatietraject in de jeugdhulp.

Wat zijn jouw taken/onderwerpen bij de gemeente?
P: Ik ben beleidsadviseur maatschappelijke ontwikkeling, waarbij ik mij specifiek richt op Jeugdhulp. Wat doe ik in de praktijk? Vandaag  ben ik bijvoorbeeld bezig met de voorbereiding van een regionaal traject met het onderwijs om de dyslexiezorg voor jeugdigen te optimaliseren. Ook zit ik vanmiddag om tafel met een groep huisartsen uit Enschede en Kennispunt Twente om een pilot met een praktijkondersteuner jeugd te evalueren. Daarnaast ben ik op het moment ook betrokken bij de voorbereiding van de inkoop Wmo/Jeugdhulp vanaf 2018, zowel regionaal als lokaal.

D: Ik ben medewerker van het beleidsteam Jeugd van de gemeente Enschede. Ik heb de opdracht om naar aanknopingspunten te zoeken voor een optimalisatie- en transformatietraject in de jeugdhulp. Dit doe ik door de analyse van data uit een zorgregistratiesysteem, waarbij ik focus op ‘dure’ casussen, gestapelde zorg en de betrokkenheid van wijkcoaches. Momenteel ben ik mijn bevindingen op papier aan het zetten. Daarnaast ben ik projectsecretaris van de werkgroep beheersing budget jeugd. Ik bereid de overleggen voor en draag inhoudelijk bij met resultaten van mijn onderzoek.

Waarom werk je bij de lokale overheid?
D: Bij de lokale overheid heb je de kans om zowel met de inhoud als met de directe leefomgeving van mensen bezig te zijn. Dat vind ik een mooie combinatie.

P: Voor mij is dat eigenlijk toeval. Mijn vriend kreeg een baan in Enschede en ik ben toen met hem meeverhuisd. Ik kreeg al snel werk bij de UT en kwam via mijn werk in contact met de gemeente. Ik vond het erg interessant dat je daar op allerlei terreinen aan het werk kon en heb toen de overstap gemaakt.

Wat wilde je vroeger worden?
P: Ik kan mij niet herinneren wat ik echt als kind wilde worden. Wel weet ik nog dat ik na de HAVO een creatief beroep wilde doen of VWO en daarna de studie Biologie. Ik heb altijd al een fascinatie voor de natuur gehad. Ik kwam, ook op advies van mijn vader, terecht in de beroepsopleiding laboratoriumonderwijs.

D: Bij mij is het een fascinatie voor dieren. Heel vroeger wilde ik dierenarts worden. Op de middelbare school heb ik dit idee toch moeten laten varen omdat ik natuurkunde en scheikunde echt niet leuk vond.

Wat is jouw droom voor Twente?
P: Dat mensen  werk hebben, prettig kunnen leven en dat er plek is voor iedereen. Ook wil ik dat kinderen prettig en gezond kunnen opgroeien en hopelijk zo weinig mogelijk zorg nodig hebben. Verder vind ik het Twentse landschap erg mooi. Ik hoop dat dat dat zo blijft. Het is een belangrijke kwaliteit van Twente. Ik woon zelf in het centrum van Enschede. Als ik bezoek krijg dat Enschede niet kent laat ik het altijd de combi van binnenstad met alle stedelijke faciliteiten en buitengebied zien. Bezoek is steevast blij verrast.

D: Mijn droom is dat Twente nog duurzamer en levendiger wordt dan het nu al is. In mijn droom gaan mensen graag door het Twentse landschap op de fiets naar het werk en wordt er tussen gemeenten nog beter en efficiënter samengewerkt. Naast een focus op economie en werkgelegenheid, wordt er ook meer aandacht besteed aan de rol van kunst en cultuur in de ontwikkeling van mensen.

Wat is jouw passie buiten het werk?
D: Ik vind het leuk om te reizen, te sporten, te gamen en met vrienden samen te gaan eten. Ook kan ik erg genieten van een goede serie of film.

P: Ik vind het leuk om te sporten, bijvoorbeeld tennis en fitness, maar dan wel graag in teamverband. Daarnaast vind ik het leuk om iets creatiefs te doen en met mijn handen wat te maken. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met edelsmeden waarbij ik  sieraden maak. Onlangs heb ik van gerecycled koper  armbanden gemaakt. Hiervoor heb ik wel eens wat met fotografie gedaan, beeldhouwen en geschilderd. Mijn ouders zijn ambachtslieden en het met mijn handen werken heb ik dan toch van huis uit meegekregen.


Duo-interview juni – Boudewijn Idema en Suzanne Swart – Beekhuis

Duo-interview juni 2016 - Boudewijn IdemaIedere maand leggen we vijf vragen voor aan een van de trainees en een door hem of haar gekozen collega. In dit duo-interview interviewt Boudewijn, trainee gemeente Borne, zijn begeleider Suzanne Swart-Beekhuis, senior beleidsmedewerker bij gemeente Borne. Suzanne begeleidt Boudewijn sinds begin mei en samen werken zij de komende maanden aan de implementatie van de omgevingswet.­

Wat zijn jouw taken / onderwerpen bij de gemeente?
S: Ik ben senior beleidsmedewerker bij de gemeente Borne. Ik ben voornamelijk betrokken bij complexe en integrale ruimtelijke-ordeningsvraagstukken, zoals de Gemeentelijke Verbindingsweg in combinatie met de spoorwegonderdoorgang. Ook geef ik leiding aan integrale projecten zoals de Implementatie van de Omgevingswet en de invulling van vrijgekomen schoollocaties.

B: Ik ben assistent projectleider voor het Implementatieplan Omgevingswet en ondersteun daarmee Suzanne. Vanaf 2019 zullen diverse wetten over ruimtelijke ordening worden samengevoegd. Het doel is de besluitvorming rond ruimtelijke projecten sneller en flexibeler te laten verlopen. Dit betekent dat gemeenten meer integraal moeten gaan werken. Ik bekijk welke aanpassingen er moeten worden doorgevoerd in de werkprocessen om te voldoen aan de nieuwe Omgevingswet.

Waarom werk je bij de lokale overheid?
S: Eerst heb ik bij een ruimtelijk adviesbureau gewerkt. Daarbij werkte ik aan interessante projecten, maar na de advisering was ik niet meer betrokken bij de realisatie en oplevering. Het leuke aan een lokale overheid is dat je betrokken bent bij zowel inwoners, politiek, de belangenafweging als het eindresultaat. Ik ben bijvoorbeeld bij de herontwikkeling van de voormalige Campinafabriek betrokken geweest vanaf de planvorming tot de oplevering. Het is een uitdaging draagvlak te verwerven voor ruimtelijke projecten bij burgers van Borne. Bij andere overheden ga je veel abstracter en minder pragmatisch en tactisch te werk.

B: Wat mij aanspreekt aan de lokale overheid is de directe verbinding met de dagelijkse leefomgeving. Een interessant project in Borne vind ik de Zuidelijke Randweg. Dit project heeft een aanzienlijke impact op de bereikbaarheid van Borne. Ook zijn er veel stakeholders bij betrokken. Ik haal voldoening uit het bijdragen aan een aantrekkelijke leefomgeving.

Wat wilde je vroeger worden?
S: Ik wilde architect worden, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de opleiding Planologie. Dat is een brede opleiding, dat sprak mij aan.

B: Ik ben ook planoloog, maar toen ik op de basisschool zat wilde ik nog notaris worden. Als planoloog hou je je bezig met de verschillende belangen en partijen die betrokken zijn bij ruimtelijke projecten. De afweging van de soms botsende belangen en de brede scope vind ik interessant. Een mooi voorbeeld van een gebiedsontwikkeling in Borne is de woningbouw in de Bornsche Maten.

Wat is jouw droom voor Twente?
S: De regio heeft veel pluspunten. Ik kom zelf niet uit Twente, maar werk er inmiddels al 11,5 jaar. De mentaliteit is top; de mensen zijn gezellig en nuchter. Ik vind dat Twente het nu in veel opzichten al goed doet. Een verbeterpunt is dat gemeenten onderling meer zouden moeten samenwerken. De regio heeft veel potentie, waar nog meer uit te halen valt. Wanneer je elkaar meer opzoekt, sta je sterker.

B: Ik hoop dat de economische potentie van Twente nog verder wordt benut. Twente is een ondernemende regio met veel mooie bedrijven, start-ups en de technische universiteit. Verder ben ik heel blij dat FC Twente in de eredivisie mag blijven spelen.

Wat is jouw passie buiten het werk?
S: Ik schrijf blogs voor KidsErOpUit, een website met tips voor uitjes en vakanties met kinderen in Nederland en Europa. Verder zit ik in het bestuur van de 5hoekloop, waarmee wij drie jaar op rij een hardloopwedstrijd bij ons in de wijk hebben georganiseerd. Ik regel onder andere de communicatie, de social media en de sponsoring. Dat zijn activiteiten waar ik energie van krijg. Daarnaast hou ik ook van hardlopen, kamperen en uitjes met mijn gezin.

B: In mijn vrije tijd reis ik graag, kijk ik graag films en hou ik van uiteten gaan.

Duo-interview mei – Floor Herbrink en Sander de Bruin

Duo-interview mei 2016 - Floor Herbrink fotoIedere maand leggen we vijf vragen voor aan een van de trainees en een door hem of haar gekozen collega. In dit duo-interview interviewt Floor , trainee gemeente Oldenzaal, haar begeleider Sander de Bruin, concerncontroller bij de gemeente Oldenzaal. Sander is sinds begin mei de begeleider van Floor en zij werken de komende acht maanden veel samen.

 

Wat zijn jouw taken / onderwerpen bij de gemeente?
Sander: Ik werk bij concern control van de gemeente Oldenzaal en houd me bezig met de (financiële) planning en control, interne beheersing van de processen en de accountantscontroles. Daarnaast heb ik een functie in de regionale crisisorganisatie en ben ik coördinator voor het vluchtelingenvraagstuk binnen de Gemeente Oldenzaal.

Floor: Als adviseur en ondersteuner van de kerngroep van vluchtelingen in Oldenzaal, werk ik veel samen met Sander. Mijn werkzaamheden zijn zowel inhoudelijk (zoals collegestukken voorbereiden) als uitvoerend. Zo heb ik onlangs informatiebrieven over een pand met statushouders bij omwonenden in de bus gegooid. Die afwisseling bevalt me goed.

Waarom werk je bij de lokale overheid?
F: Omdat ik gemeenten graag wil leren kennen. Daarnaast ben ik inhoudelijk gedreven omdat ik denk dat radicalisering op lokaal niveau moet worden opgepakt en moet worden voorkomen. We moeten als lokale overheden investeren in de samenwerking met onze maatschappelijke partners, zoals scholen, moskeeën, politie en jongerenwerk. Samen pikken we signalen op en versterken we elkaar. In mijn volgende project wil ik me richten op deze samenwerking en daarom werk ik bij de lokale overheid.

S: Ik wil een bijdrage leveren aan het collectieve belang. Daarnaast sta je bij de gemeente dichtbij de leefomgeving van de burger.

Wat wilde je vroeger worden?
S: Ik wilde graag jachtvlieger worden.

F: Bij mij was het om de tijd weer wat anders – bergbeklimmer, edelsmid, boswachter, leeuwentemmer, schrijver, cowgirl, kolonel, maritiem bioloog, arts bij het Rode Kruis, filosoof, beeldhouwer, schatzoeker, spion, lerares, pianostemmer, reisgids, dierenarts, paleontoloog, café-eigenaar en nog veel meer…

Wat is jouw passie buiten het werk?
S: Mijn passies zijn mijn gezin, koken en militaire luchtvaart.

F: Net als mijn vele droomberoepen, heb ik vele passies. Flora en fauna maken me in de eerste plaats altijd blij. In combinatie met een goed glas rode wijn, een mooie man en een begeleidend muziekje ben ik in heaven. (Je weet dus waar je me mee naartoe moet nemen op mijn verjaardag: een optreden van de Chippendales in het restaurant van Artis.)

Wat is jouw droom voor Twente?
F: Mijn droom is dat de samenwerking, die er nu al is binnen Twente, op waarde wordt geschat en actief wordt opgezocht en uitgedragen. Die broedertwist die er nu aan de gang is tussen Twentse gemeentes kan ten goede worden ingezet: zet samen je schouders eronder en werk aan één sterke Twentse identiteit.

S: Ik zie ook graag een goede samenwerking van de Twentse gemeenten. Als uitganspunt zou het gezamenlijke belang van Twente als sterke regio en verbindend merk centraal moeten staan.

 

Onze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor informatie over ons cookiebeleid en privacy statement. Accepteer om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies.Accepteer cookies